mandag 3. mars 2014

Adopsjonsmanifest

Enda en ting vi gjorde på kurset var å lage hvert vårt "adopsjonsmanifest", altså svare skriftlig på fire spørsmål og signere med navn og dato. Etterpå skulle vi sammenligne svarene innad i parene for å kommunisere klart med hverandre, og vise hvordan vi forholdt oss. Dette var kanskje spesielt nyttig for de som akkurat hadde gått inn i tenkeboksen, eller der han og hun ikke var på samme stadie. Ganske betryggende var det at mannen og jeg hadde noenlunde det samme på blokka. Her følger "spørsmål og svar":




Mitt adopsjonsmanifest

  • Adopsjon er for meg... en alternativ måte å bli familie på, men et fullgodt alternativ. En utviklingsprosess.
  • Jeg vil adoptere fordi... jeg har et stort ønske om å bli en familie med alt det innebærer. Det føles som en naturlig utvikling. Jeg har like store følelser mot et adoptert barn. Jeg har en god far til barnet.
  • Jeg er usikker på om jeg vil adoptere fordi... jeg er redd for å ikke være bra nok for barnet. Er barneønsket stort nok? (Gjelder både egenfødt og adoptert barn.)
  • Jeg mener jeg kan tilby barnet... masse kjærlighet og kos, lek, gode etiske retningslinjer, opplevelser.

4 kommentarer:

  1. Så modige dere er! Ønsker dere masse lykke til, er helt sikker på at dere blir flotte foreldre:-)

    SvarSlett
  2. Ja, er det en ting som er sikkert i denne prosessen, så er det i alle fall at den ungen er heldig!

    SvarSlett
  3. Er heldig som får så god onkel og tante også! :)

    SvarSlett